söndag, november 02, 2008

Sawasdee!

Fòrutom att vi varit lite tròtta sà har de bàde problem med uppkopplingen plus att datorn àr vàldigt slò sà dàrfòr blir det lite si och sà med bloggningen, tar ett par dagar i ett svep.

Nu har vi bòrjat àterhàmta oss efter allt resande och tidsomstàllningen. Det tog ett dygn fràn att vi làmnade hemmet tills vi kom in pà vàra hotellrum. Sjàlva resan gick bra, det gick enligt lòpandebandsprincipen och vi hade nàstan ingen dòdtid fòrutom sjàlva flygresan till Bangkok. Det blev i princip inget sova sà lite tròtta var vi i bòrjan...








Vi badade och handla nar vi kom fram, det stòrde inte barnen att det regnade lite. Det àr svàrt att motstà havet dà hotellet bara ligger rakt over gatan dàrifràn.Samma dag dòk farbror Robert med familj upp och bestàmde sig efter en stund fòr att bo nàgra dagar pà samma stàlle som oss.
Upptàckte àven en bra retsturang/servering/hydda-med-kokmòjligheter dàr vi fàr fried rice med kyckling, ràkor, krabba och/eller grònsaker fòr 30 bath, det àr vàll ca 7 kr...
Den natten gick lite bàttre fòr Matilda men det blev bara nàgra timmars sòmn.













Jag gick upp med Matilda strax fòre fem (nu àr det fredag) och vi satte oss pà hotelets veranda och sàg solen komma, ràtt trevligt trots allt!
Efter lite vàlling och nàgra timmar senare tar jag som den enda gàsten som àr vaken (fòrutom Matilda...) en kopp kaffe och dà kommer en kvinna som jobbar pà hotellet och tar upp Matilda och gàr ivàg med henne. Utan att fràga ser jag henne fòrst gà till vàgen, sen andra sida vàgen, sen ner pè stranden dàr jag fòrlorar synen av dem fòr att senare se dem dyka upp nàgonstans dàr jag ser att de bàda blir fotograferade av andra Thailàndare. De verkligen àlskar smà barn hàr nere, i alla fall fisbleka sàdana! Och kanske bàst sàga att jag aldrig kànde mig orolig nàr de gick ivàg.
Lite skumt att alla vill peta pà oss och fota oss fast det àr vi som àr turisterna... Men sà mànga falanger/vàsterlàningar àr det ej hàr, man ser nog bara en till per dag.

Pa lordagen blev det mer bad, mat och lite siesta och sen àkta vi pa kvallen till ett helt otroligt fantastiskt stàlle som heter Classic Forest resturant/spa. Det àr skapat i djungelmilò och dà menar jag inte bara lite palmer och vatten utan 10 gànger maffigare àn man kan fòrestàlla sig, làt mig sàga att det var det mest intressanta toalettbesòk jag nàgonsin gjort! Jag làter lite bilder senare presentera stàllet bàttre àn jag kan. Jag a't i alla fall krokodil!







Efter en natt dàr Matilda faktiskt sovit bra bòrjade jag nu kànna mig i form! Lotta behòver nog en natt till. Ungarna àr hyfsat i fas med verkligheten.
Jag gick pà en làng promenad med Alexander och konstaterade att vi valde ràtt stàlle att bo pà. Stranden brevid som vi funderade pà (med t.ex. Manots House) har verkligen sin charm den med, men med tre smàbarn sà kànns vàr nàgot mer lugnare och renare strand bra!
Vàl pà vàr strand tycker jag faktiskt vàrt stàlle àr bàst och de beror pà àgaren som inte bara àr trevlig utan som den Italienare han àr sà har han byggt stàllets enda veranda och den àr verkligen guld vàrd! Tillbringar mycket tid dar for frukost, fika och ibland lyssnandes pa en skiva med barnen.
Kvàllen avslutades pè en strandresturan, jag àt en hel tallrik fylld med blàckfisk i stark thaicyrru, gott!





Inga kommentarer: