tisdag, januari 06, 2009

Bye bye glasogon!!!

Nu var det antligen dags for ogonoperationerna vi bokat. Eller antligen och antligen. Lite laskigt ar det allt...

Den 30 dec gjorde vi undersokningarna. Lakarna testade och fotograferade pa alla mojliga satt och kollade djup och kurvor pa hornhinnor och linser mm. Huvudlakaren ar en mycket trevlig dam som vi bada direkt kande stort fortroende for.


Patrik var en perfekt LASIK-kandidat, dvs han kunde fa den operation vi tankt oss. Jag daremot hade for tunn hornhinna sa hon tyckte jag skulle ta en annan metod, PRK.
Resultatet och sjalva laserbehandlingen var desamma men pa Patrik skulle hon oppna en flik pa hornhinnan och sedan stanga den igen. Pa mig skulle hon skrapa bort en bit av hornhinnan (8 mm) och sedan fick det sjalvlaka. Fordelen ar att det blir mer naturligt, nackdelen att lakeprocessen skulle gora ont. Det gjorde den.


Jag var forst ut. Operationen gjordes den 2 jan och gick precis som den skulle. Man fick lite kul piller och bedovningsdroppar och det kandes inget alls. Men djavlar sa ont det gjorde sedan. Det skulle ta 4-5 dagar att laka ihop, men kunde ta hela 7 dagar. Jag visste inte var jag skulle ta vagen ibland nar det var som varst. Rekordet for lakning var 3 dagar och som tur var tangerade jag det och da tog smartan slut. Men det var kampigt. Trots piller och droppar gjorde det VALDIGT ont. Hela tiden. Hu!


Patrik opererades tre dagar senare och det gick ocksa perfekt. Pa honom gjorde det dock inte ont alls och jag ar innerligt glad for det for den smartan unnar jag honom inte. Han maste dock vara forsiktigare med ogat an jag da det egentligen aldrig laker ihop helt.


Nu gar vi med vara hattar och solglasogon och an sa lange ar det ratt suddigt. Men det verkar som om i alla fall jag kommer att fa perfekt syn nar det val lakt fardigt. Patrik har inte hunnit kolla det annu men allt talar for att det gick mycket bra for honom ocksa. Nagon som vill kopa ett gang begagnade glasogon? :-)))

Inga kommentarer: